A projekt címe: Együtt tanulni, együtt fejlődni
Pályázati azonosító: 2024-1-HU01-KA122-SCH-000222159
Projektvezető: Riklikné Földvári Anna
Projekt időtartalma: 2024.09.01.-2025.11.30.
Pályázatban részt vevő tanárok 16 fő
Cél
- Az oktatók tartalmi, módszertani és didaktikai munkájának optimalizálása érdekében új tanári módszerek elsajátítása, külföldi jó gyakorlat megismerése,
- a kiutazók idegennyelvi kompetenciáinak fejlesztése,
- az iskola nemzetközi kapcsolatainak bővítése.
Tevékenységek
- Szakmai továbbképzések: 7 fő vesz részt Olaszországban, Ausztriában és Finnországban angol és német nyelvű módszertani tanfolyamon.
A kollégák új , innovatív oktatási és szociális készségeket fejlesztő módszereket ismernek meg , amelyek elsajátításával hatékonyabb oktatási gyakorlatot tudnak majd munkájuk során megvalósítani. (mesterséges intelligencia és IKT eszközök használata, új tanulóközpontú tanítási módszerek, speciális tanítási módszerek, osztálytermi stratégiák az ASD-s és ADHD-s tanulók számára) - Szakmai látogatások: 3-3 fő látogat el Lengyelország, Írország és Észtország egy-egy középiskolájába.
Fő célunk a különböző iskolarendszerek, az alkalmazott tanítási módszerek megismerése, a siker titkainak azonosítása. Az iskolavezetés számára fontos az oktatásirányítás és a partneriskolák menedzselésének megismerése.
Oktatói beszámoló
Erasmus+ továbbképzés, Firenze, 2024.09.23-09.28.
Projektalapú tanulás
Ila Viktória
A 2024-HU01-KA122-SCH-000222159 számú Erasmus+ tanári mobilitási program keretében 2024. szeptember 22-29 között volt alkalmam egy hetet eltölteni Firenze csodálatos városában. Ez iskolai szintű csoportos pályázat volt, amelynek megírásáért és a projekt vezetéséért köszönet Riklikné Földvári Anna kolleganőnek.
Az Erasmus+ Europass Teacher Academy „Projektalapú tanulás” kurzusán vettem részt szeptember 23-28 között, ami hatalmas élmény és egyúttal tanulságos szakmai tapasztalat is volt. A képzés célja az volt, hogy a projektalapú tanulás (PBL) elméleti és gyakorlati oldalát egyaránt megismertesse velünk, így átfogó képet kaptunk ennek a módszernek a lényegéről és alkalmazásáról. Az öt nap során több, gondosan megtervezett modult dolgoztunk fel, amelyek során szakértő oktatótól tanulhattuk meg a projektalapú tanulás alapelveit, módszertanát és az alkalmazásban rejlő lehetőségeket. Az oktató részletesen bemutatta, hogyan lehet a tanulók aktív bevonásával, kreativitásuk és problémamegoldó képességük fejlesztésével elérni, hogy az órák élménydúsabbak és motiválóbbak legyenek a számukra. Az elméleti tudás mellett számos interaktív gyakorlatot is végeztünk, ahol különféle valós projektfeladatokat dolgoztunk ki, majd értékeltük azokat.
A PBL egyik központi eleme a „4C-s” modell: a kritikus gondolkodás, a kommunikáció, a kollaboráció és a kreativitás fejlesztése, amelyek által a tanulók mélyebb és hasznosabb tudásra tesznek szert, emellett segítik őket abban, hogy aktívan, saját ötleteiket, véleményüket érvényesítve fejlődjenek. A kurzuson nagy hangsúlyt kapott a csapatmunka jelentősége is, amely lehetővé teszi a tanulók számára, hogy együtt, egymást támogatva érjék el a közös célokat. Külön foglalkoztunk a „driving question”, azaz a vezető/irányadó kérdés megalkotásával, amely a projekt fő irányvonalát adja meg, ösztönzi a tanulókat a kérdés megválaszolására és segíti őket a tanulás során releváns problémák megértésében és megoldásában.
A PBL alkalmazása azonban kihívásokkal is jár. Az időgazdálkodás és a tanulói önállóság megfelelő egyensúlyának megtalálása nem mindig egyszerű feladat, és a projekt célkitűzéseit is egyértelműen kell kommunikálni. A képzésen kidolgozott projektötletek során lehetőségünk volt megismerni ezeket a kihívásokat, és közben számos ötletet kaptunk a lehetséges végtermékek megvalósításához, legyen az egy vizuális bemutató, digitális tartalom, kutatási anyag, vagy akár egy kézzelfogható tárgy.
Az egyik legértékesebb tapasztalat az volt, hogy különböző országokból (Lengyelország, Horvátország, Németország) érkező kollegákkal dolgozhattunk együtt, akik mind egyedi nézőpontokat és tapasztalatokat hoztak a közös munkába. Az interkulturális kapcsolatok építése, a közös munka során megélt tapasztalatcsere mind hozzájárult ahhoz, hogy szélesebb látókörre tegyek szert, és új megoldásokat találjak a tanításban felmerülő kihívásokra.
Firenze gyönyörűséges városa, a reneszánsz bölcsője, tökéletes helyszínt biztosított a képzésnek. Az olasz város történelmi épületei, művészeti öröksége és hangulatos utcái inspiráló légkört teremtettek. Az Arno folyó partján tett séták és a város híres műemlékei, mint a Dóm vagy a Ponte Vecchio, mind hozzájárultak ahhoz, hogy a hét nem csupán szakmai, hanem személyes élményként is emlékezetes maradjon.
A kurzus részeként egy fél napos kiránduláson is részt vehettünk a festői szépségű Chianti borvidéken, amely különleges élmény volt a hét programjában. A látogatás lehetőséget adott arra, hogy közelebbről megismerjük Toszkána kultúráját, valamint betekintést nyerjünk a régió híres borászatának évszázados hagyományaiba. A helyszínen megismerkedtünk a borkészítés folyamataival, a szőlőtermesztés sajátosságaival, és kóstolót is kaptunk a helyi borokból, amelyek világszerte híresek jellegzetes ízvilágukról.
Az Erasmus+ Europass Teacher Academy kurzusa nemcsak elméleti és gyakorlati tudást adott át, hanem motivációt is nyújtott, hogy ezt a diákok számára izgalmas és fejlődést biztosító módszert alkalmazzam a jövőben. A projektalapú tanulás megismerése Firenzében nemcsak tudásomat bővítette, hanem új szemléletet is adott ahhoz, hogyan lehet a tanulás élményét valóban tanulóközpontúvá és emlékezetessé tenni.
Oktatói beszámoló
Erasmus+ továbbképzés, Róma, 2024.10.21.-10.26.
Harangozó Tünde
2024. október 21-26 között részt vettem az ERASMUS+ szervezésében Rómában egy továbbképzésen. A téma: A mesterséges intelligencia használata kritikus szemléletmóddal a (AI with Critical Thinking). Az előadó Dr. Christine Contrada az Amerikai Egyesült Államokból, a tizenhárom résztvevő pedig Lengyelországból (2 fő), Litvániából (4 fő), Németországból (1 fő), Szlovákiából (1 fő), Írországból (1 fő), Hollandiából (2 fő), Nagy Britanniából (1 fő) és Magyarországról (1 fő) érkezett. Érdekes volt megismerni a különböző iskolatípusokat, ahonnan a kollégák jöttek, valamint közösen ötletbörzében összefoglalni gondolatainkat.
Megismerkedtünk AI-t is használó különböző interaktív felületekkel és különböző feladatok kapcsán kipróbáltuk, hogy hogyan hasznosíthatjuk ezeket a tanításban, vagy a tanári munka megkönnyítésére, illetve, hogy milyen buktatói lehetnek. A téma érdekes, számomra nagyon sok újdonságot is rejtett.
Az órák 9:30-13:31 tartottak, a nap további része pedig szabad volt, így bőven jutott idő városnézésre. Érdemes tudni, hogy a turisták által kedvelt helyekre érdemes a belépőjegyet már utazás előtt online megvenni (én is így tettem), mert a helyszínen már nem lesz kapható.
Természetesen a jegy nélkül látogatható helyek és ide tartoznak a templomok, melyek szabadon látogathatók.
Róma gyönyörű, de zsúfoltabb, főleg a turista tömeg miatt, zajosabb és szemetesebb, mint azt hittem. Én főleg gyalogosan közlekedtem, de kipróbáltam a metrót is..
Összességében nagyon hasznos és élménydús tapasztalat volt, új ismereteket és barátokat is szereztem.
Oktatói beszámoló
Erasmus+ továbbképzés, Gąbin, 2024.október 15.-18.
Bátori Ágnes, Jámbor Pál, Madarász Katalin
, | |
2024-HU01-KA122-SCH-000222159 számú erasmus+ mobilitási program keretében 2024.október 15. és 18. között szakmai látogatáson (job shadowing) vettünk részt a lengyelországi Gąbin városában. Fogadó intézményünk a Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie iskola volt.
A látogatás során szakmai tapasztalatcserét folytattunk három intézmény vezetőivel és tantestületével. A találkozók során lehetőségünk volt betekintést nyerni egy középiskola és két különböző hátterű általános iskola működésébe.
A meglátogatott középiskola a tulajdonképpeni fogadó intézmény volt. A vezetőséggel és a tantestület tagjaival folytatott német- és angol nyelvű beszélgetések során megismerkedhettünk az iskolában működő tagozatokkal (gimnázium, mechatronika, informatikus technikus, gépészet,vendéglátás). Az oktatás tárgyi feltételei a magyarországihoz hasonlóak voltak. Az osztálytermek mindegyikében volt digitális tábla, a tagozatok pedig rendelkeztek a szükséges tanműhelyekkel.
A beiskolázás terén az iskola hasonló problémákkal szembesül, mint a magyarországi vidéki – elsősorban a kisvárosi – iskolák. Gąbin kb. négyezer lakosú kisváros, húsz kilométernyire a százezres Płocktól. Az iskolába jelenleg hatszáz diák jár, többségük a környező falvakból. Kollégiummal nem rendelkezik, ami hátrányt jelent. A nagyváros nyújtotta beiskolázási lehetőségekkel szemben új tagozatok beindításával próbálják felvenni a versenyt.
Az óralátogatások során a magyarországihoz hasonló módszereket, óravezetést, tanári és tanulói magatartást tapasztaltunk.
Gąbinhoz közel eső két falu általános iskolájában is jártunk. Az egyik egy többszáz fős „nagyiskola” volt, a másik pedig egy nyolcvan tanulóval és kilenc fős tanestületel rendelkező nyolcosztályos kis intézmény. Ide elsősorban a környékbeli tanyai gazdálkodó családok gyermekei járnak. Figyelemre- méltó, hogy a kis intézmény is magas technikai színvonalú felszereltséggel rendelkezett, és hogy az alacsony létszámok ellenére is fenntartották az osztályokat, esetenként 2-3 fővel is.
Az utolsó szakmai napon fogadott bennünket Płock járás önkormányzatának vezetője,Sylwester Ziemkiewicz, valamint a járás oktatási ügyekért felelős vezetői. A kötetlen beszélgetés során felvetődött a két régió közti oktatási együttműködés megvalósításának lehetősége.
Oktatói beszámoló
Erasmus+ továbbképzés, Dublin, 2025.03.10.-03.15.
Kövi Anita, Puller Krisztina
A 2024-HU01-KA122-SCH-000222159 számú Erasmus+ tanári mobilitási program keretében 2025. március 10. és 15. között Dublinban egy továbbképzésen vettünk részt. A kurzus témája a lemorzsolódás megelőzése volt (Preventing Early School-Leaving). A résztvevők Görögországból, illetve Norvégiából érkeztek, de dolgozhattunk együtt bolgár, dán, cseh, valamint amerikai kollégákkal is. A szakmai tapasztalatcsere során megismertünk különböző iskolatípusokat, oktatási rendszereket, szemléletmódot és problémát.
Előadást hallhattunk az intelligencia különböző típusairól, kipróbáltunk különböző kooperatív módszereket a játékos ráhangolódástól az új ismeretek elsajátításáig. Mérlegeltük a módszerek előnyeit, hátrányait, nehézségeit és buktatóit. A téma érdekes volt, nagyon sok újdonságot is rejtett számunkra.
Az órák kora délutánig tartottak, így a nap további része szabad volt, bőven jutott idő városnézésre. Végigjártuk Dublin nevezetességeit, megcsodáltuk a Trinity College könyvtárát, Howth halászfaluját, a Szent Patrik katedrálist.
Összességében nagyon hasznos és élménydús tapasztalat volt, új ismereteket és barátokat is szereztünk.
Oktatói beszámoló
Erasmus+ továbbképzés Írországi középiskolai látogatás (job shadowing)
Időpont: 2025. március 24–29.
Helyszín: O'Connell Secondary School, Dublin, Írország
2025 márciusában lehetőségünk nyílt látogatást tenni egy dublini középiskolában. A program célja az ír oktatási rendszer megismerése, a nyelvi kompetenciák fejlesztése, valamint a kulturális tapasztalatcsere elősegítése volt.
Az iskola látogatása előtt egy előadást hallgathattunk meg az ír iskolarendszerről. Itt két fő érdekességet érdemes megemlíteni: az egyik, hogy a katolikus egyháznak még mindig jelentős szerepe van az állami oktatási rendszerben. A másik, hogy Írországban a legtöbb állami iskolában nincsenek koedukált osztályok, vagyis a fiúk és a lányok külön iskolai nevelése folyik.
Az általunk meglátogatott intézmény modern oktatástechnikai eszközökkel rendelkezik, ugyanakkor megőrizte hagyományos karakterét is. A középiskola udvarán megcsodálhattuk az iskola tankertjét, illetve meglátogattuk az iskola kápolnáját is. A tanulók nagy része szociálisan hátrányos helyzetű és bevándorló. Az óralátogatások és a kollégákkal való beszélgetés során olyan módszereket ismertünk meg, amelyek segítségével a hátrányos tanulók lemorzsolódása csökkenthető.
A PI-Tech iskolai projekt kísérleti jelleggel folyik, amelynek során az elméleti anyagot az iskolában szerzik meg a tanulók, a gyakorlati időszakot pedig cégeknél töltik. A cégek később állásajánlatot is adhatnak a náluk gyakorlaton levő tanulóknak. Részt vettünk informatika, természettudományos és életvitel órákon. A tanítás erőteljesen tanulóközpontú, és nagy hangsúlyt fektet a kritikus gondolkodás, kommunikáció és problémamegoldó képességek fejlesztésére. A tanárok rendkívül barátságosak, türelmesek és nyitottak voltak a fogadásunkra.
Dublin-t, amely a Liffey folyó mentén fekszik gazdag történelmi múltja, kulturális öröksége és pezsgő városi élete teszi különlegessé. Nevezetességei közül meglátogattuk a Trinity College-t, a Temple Bar és környékét, a Dublin Castle-t valamint a városi nyüzsgés után jó volt végigsétálni Howth üdülő és halászfalu régi világítótoronnyal tarkított sziklás partvonalán.
A látogatás során számos inspiráló példát láttunk arra, hogyan lehet ösztönözni a diákokat aktív részvételre és önálló gondolkodásra. Az O'Connell Középiskolában tett látogatás rendkívül értékes tapasztalat volt, amely pedagógiailag és emberileg is gazdagító élményt nyújtott mindannyiunk számára.
Oktatói beszámoló
Szakmai látogatás - job shadowing – Tallinnban
2025. április 25-28.
Borsos Sándor, Borsos Szilvia, Pápai-Horváth Katalin
A 2024-HU01-KA122-SCH-000222159 számú Erasmus+ tanári mobilitási program keretében utaztunk Észtország fővárosába, Tallinnba, hogy tájékozódjunk az észt oktatási struktúráról, a tanítási-tanulási munka folyamatáról, az alkalmazott módszerekről, sajátosságokról. A Dráva Völgye Technikum és Gimnáziumhoz hasonló szakképző intézményben - a Tallinna Teeninduskoolban - töltöttünk négy tartalmas napot.
Kezdésként bejártuk az intézményt, megismerkedtünk az iskola infrastrukturális hátterével, majd találkoztunk az igazgatónővel, aki prezentáció keretében vázolta az észt oktatási rendszer felépítését, a szeptemberre tervezett oktatási reformokat éppúgy, mint a saját iskolájának alapadatait, működtetési szerkezetét, emberi erőforrás-gazdálkodását, oktatásszervezési folyamatait, valamint az iskolai közösségi élet jellemzőit. A bemutatót kötetlen beszélgetés követte, ahol az igazgatónő szívesen válaszolt a kérdéseinkre, és összegezte azt, amit az elmondottak alapján mi magunk is megállapítottunk: az észt oktatás sikere a flexibilitáson és a nagyfokú autonómián alapszik.
A második napon közismereti órákat látogattunk, illetve a turisztika ágazaton tanuló diákok vizsgaprezentációit tekintettük meg és értékeltük egy előre elkészített szempontsor alapján. A bemutatók angol nyelven zajlottak, az egyik fő tapasztalásunk is ehhez kötődik, mert az itthon szakmunkástanulónak számító diákok többsége kiválóan beszélt angolul. Ezen kívül kicsit beleláthattunk az egyéni tanulási folyamatukba is, és megtapasztalhattuk a digitális alapképességeik mellett a szociális képességeiket is, hiszen csoportban dolgozták fel a korábban kapott feladataikat. Ezeken a kompetenciaterületeken nem tapasztaltunk lényeges eltérést a saját diákjainkhoz viszonyítva.
A harmadik és negyedik napunk a gyakorlati oktatásról szólt. Betekintést kaptunk az intézmény szakmai képzőhelyeinek munkájába. Például a cukrász-szakács-felszolgáló ágazaton tanulók esetében tanulmányozhattuk a projektalapú oktatási szemléletet. Az egyébként orosz nyelvű csoport tagjai az órán angolul mutatták be számunkra zárófeladatuk termékeit, a gluténmentes süteményeiket. Az előzetesen otthon elkészített édességeket tea és kávé kíséretében közösen fogyasztottunk el, miközben ismertették az alapanyagaikat, sajátosságaikat. Meglátogattuk a cukrászok tanműhelyét is, ami kiválóan felszerelt, a legmodernebb eszközökkel ellátott helyiség az iskolában, ahol a tanulók éppen a húsvéti sütemények készítését gyakorolták.
Megmutatták nekünk az iskola éttermét is, ahol a diákok készítik az ételeket, és ők is szolgálnak fel. Ez a kis hangulatos étterem nagyon népszerű a városban, mert kedvező áron kínál kiváló háromfogásos ebédet, amit mi is teszteltünk. Az iskolai kötelező gyakorlat ilyen típusú üzleti célú felhasználása a kozmetika ágazaton is működőképes, mert egy szintén nagyon jól felszerelt kozmetikai- és wellness szalon is működik az iskola területén, ahová az étteremhez hasonlóan külsős vendégeket is fogadnak. Így mindenki jól jár, van gyakorlati helyük a diákoknak, a külsős vendégek viszik az iskola jó hírnevét, ami a beiskolázási tevékenységre is hatással van, és nem utolsó sorban bevételhez is jut az intézmény, amit saját maga használhat fel, mivel önálló költségvetéssel rendelkezik.
Bár az észt és a magyar oktatás körülményei és központi keretei nagyon eltérőek, több jógyakorlatot is hoztunk magunkkal, különösen a duális képzés, a projektoktatás és az idegen nyelvi kompetenciafejlesztés területén.
Szakmai látogatásunk során azért a város nevezetességeivel is megismerkedtünk a turisztika ágazaton tanuló diákok vezetésével. Tallinn igazi gyöngyszem a Balti-tenger partján, ami sokszínűségével, tisztaságával és élhetőségével belopta magát a szívünkbe.
Oktatói beszámoló
Erasmus+ továbbképzés, Bécs 2025.04.07-04.11
Halász-Kömpf Anita
„Az utazás és a nyelvtanulás kombinálása a legjobb lehetőséget kínálja arra,
hogy elmerüljünk egy ország kultúrájában, és kapcsolatba kerüljünk a helyiekkel.”
, | ||
A 2024-HU01-KA122-SCH-000222159 számú Erasmus+ tanári mobilitási program keretében 2025. áprilisában lehetőségem nyílt egy hetet eltölteni a gazdag művészeti, történelmi és kulturális helyszínekkel rendelkező osztrák fővárosban, Bécsben.
Az egy hetes nyelvi képzést az 1988 óta működő Actilingua Academy nyelviskolában töltöttem, melynek kurzusai világszerte elismertek rugalmas és sikeres kurzusprogramjai és kiváló tanulási környezete miatt. A tanfolyam fő célja, általános német nyelvtudásom és kommunikációm továbbfejlesztése mind előadóként, mind oktatóként, oktatási, társadalmi és szakmai kontextusban történő felhasználása érdekében, új tanítási és módszertani ismeretek elsajátítása, illetve átadása, valamint tudásszerzés az osztrák kultúráról és történelemről. A nemzetközi részvevőkből álló kislétszámú csoportot Hemma Ofarn-Thurner tanította, melynek 1 tagja Szlovákiából, 1 tagja Magyarországról, 1 tanuló Dél-Afrikából 2 tanuló Ukrajnából, és szintén két fő Svájcból alkotta.
Az első nap fő fókusza a nyelvi szerkezet, nyelvtan, szókincs kidolgozására, a személyes kifejezésre, a folyékonyságra és a kommunikációs készségek fejlesztésére, szövegelemzésre, olvasási technikákra, valamint az új helyesírási reformra helyeződött .
A hét további napjain az oktatásmódszertani szempontokat vettük át, betekintést nyertünk különféle tananyagokba, új nyelvkönyveket, illetve a tanórákba beépíthető kommunikatív módszerek alkalmazását ismertünk meg. Kiemelt szerepet kapott a tanítási módszertan, ezen belül is nagy hangsúlyt fektetve a kommunikatív, tanulóközpontú megközelítésre és kommunikációs feladatokra, elősegítve a hiteles nyelvet motiváló és vonzó környezetben elősegítő tanulást.
Megismerkedtünk az audio-vizuális média sokrétű használatával az órákon, előtérbe helyezve a számítógéppel támogatott nyelvtanulást, valamint az oszták, német kultúra sokszínűségét.
A nyelviskola által biztosított fakultatív programokon való részvétel is nagy mértékben hozzájárult Bécs értékeinek megismeréséhez és új emberekkel való kapcsolatok kialakításához.
Összességében felejthetetlen élményekkel gazdagodtam, melyért köszönettel tartozom kolléganőmnek, Riklikné Földvári Annának, az ERASMUS+ ’Együtt tanulni, együtt fejlődni’ című projekt fő koordinátorának.
Oktatói beszámoló
Erasmus+ továbbképzés, Firenze, 2025. május 5-10.
Kismártonné Kirmer Gabriella, Vér Annamária
A 2024-HU01-KA122-SCH-000222159 számú Erasmus+ tanári mobilitási program keretében 2025. május 5. és 10. között továbbképzésen vettünk részt Firenzében. A kurzus témája az „Autizmus spektrumzavarral és hiperaktivitás-zavarral (ADHD-val) küzdő tanulók megértése és támogatása” volt.
Az előadások mellett együtt dolgoztunk csoportmunkák keretében svéd, belga, francia és német kollégáinkkal. Bemutattuk egymásnak a saját iskolánkat és az országaink oktatási rendszereit is.
Az előadásoknak köszönhetően és a kooperatív csoportmunkák során rendszerbe foglaltuk és bővítettük a témával kapcsolatos eddigi ismereteinket. Megtanultuk, hogy az autizmus és az ADHD a modern pszichológia és pedagógia szerint nem betegségként kezelendő sajátosságok, hanem speciálisan megjelenő viselkedési és tanulási típusok, melyek a kihívásaik mellett számos előnyös tulajdonsággal is járnak. Megismerkedtük olyan jó gyakorlatokkal, amelyeket az autizmussal vagy ADHD-val élő gyerekek tanítása során alkalmazhatunk.
A képzés keretében meglátogattuk a Chianti borvidéket, és szabadidőnkben bejártuk a toszkán főváros történelmi belvárosának mesés szűk utcáit, megkóstoltuk a toszkán konyha remekeit, és az Uffizi képtárban elvarázsoltak minket a reneszánsz korszak festményei.
Hasznosítható, számunkra nagyon fontos új ismeretekkel és életre szóló élményekkel tértünk haza.